جمعه 27 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

تاثیر حاشیه‌های مسابقه بر عملکرد ورزشکاران



شناسه خبر: 45846   شنبه 11 شهريور 1396 - 15:43

در هر سطحی از مسابقه، بحث های اضافی و حاشیه ای بین تماشاچیان و بازیکنان دیگر وجود دارد که به این صحبت ها در اصطلاح «حاشیه» می گویند.


از لحاظ روانی، بسیار دشوار است که بازیکنان در مواجهه با حاشیه بتوانند تمرکز و آرامش خود را کنترل کنند. بازیکنان کاملاً به آنچه باید در زمین مسابقه انجام دهند، مسلط هستند اما نظر دیگران و نحوۀ تفکر آنان نیز برایشان مهم است. این مسئله می‌تواند عملکرد آنان را در زمین تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات دقیقا زمانی آغاز می شوند که بازیکنان اجازه می دهند که (حاشیه ها) کنترل عصبی و آرامش آنها را بهم بریزند. عصبانیت ناشی از این مسئله منجر به جنگ روانی و در نتیجه، پرخاشگری و احساس ناکامی آنان می شود و حتی ممکن است خود ورزشکار نیز به این مسئله دامن بزند و این درست همان نکته‌ای است که می خواهیم از آن اجتناب شود. بنابراین، سؤال کلیدی ما این است که چطور می توان از حس ناکامی و پرخاشگری بازیکنان در جریان مسابقه جلو گیری کرده و به آنها کمک کرد؟

1- در ابتدا باید در مورد این موضوع با خود ورزشکار صحبت کرد. با او در مورد رفتار غیرقابل قبول در زمین مثل رفتارهای پرخاشگرانه (حرف های نامناسب، دعوا، کتک کاری، شکستن و پرت کردن وسایل ورزشی، بی حرمتی به داور و بازیکن و ....) صحبت کنید، مطمئن شوید که بازیکنان قوانین اخلاقی و نتیجه عدم پیروی از آن را می دانند.

بگذارید که آنها خودشان بفهمند که چه پاسخی باید در قبال "حاشیه ها" داشته باشند و این که احساس ناکامی آنها چطور می تواند پتانسیل بهترین اجرا و بازی در زمین را محدود کند. حتی اگر در بدترین حالت، این مشکل (پاسخ پرخاشگرانه در مقابل حاشیه) برای بازیکن به وجود آمد، او با خود می اندیشد که "مربی قبلا در مورد این اتفاق به من هشدار داده بود".

2- در مورد محرک‌ها و وضعیت‌هایی که ورزشکاران ممکن است به واسطه آنها کنترل خود را از دست دهند، صحبت کنید.

بیشتر ورزشکاران زمانی دچار جنگ روانی می‌شوند و حس ناکامی و پرخاشگری را تجربه می‌کنند که فکر می‌کنند فرصت خوب خود را از دست داده اند و کنترلی بر شرایط موجود ندارند. در این مواقع، بازیکنان بیشتر از این که نگران برد و باخت باشند، مراقب این هستند که به موقع جوابی دندان شکن بدهند.

امروزه متداول ترین شکل ایجاد پرخاشگری در ورزشکاران، بی حرمتی است. این احساس می تواند محرک خوبی برای تحریک هیجان ورزشکار باشد و مربی بایستی به این هیجانات در جهت انجام بازی جسورانه جهت بدهد. برای تحریک ورزشکار پیش از شروع مسابقه، مربی به ورزشکار می گوید (حریفت برای تو احترامی قائل نیست: آدم حسابت نمی کنه) تو باید ببری و در مسابقه، خودت، احترام خودت را از حریفت بگیری.

عبارت بی حرمتی (آدم حسابت نمی کنه) مثل یک محرک عمل می کند و وارد فکر و مغز ورزشکار می شود؛ چیزی که واقعا مثل یک ماشه شلیک می شود و هیجان ورزشکار را تحریک می‌کند. بنابراین ورزشکار خودتان را باید از این محرک آگاه کنید. به همین دلیل وقتی آنها احساس می کنند که حرمتشان زیر پا گذاشته شده، اجازه نمی دهند که حریف مقابل، ذهن آنان را از مسابقه دور کند. به ورزشکارتان متذکر شوید که ارزش و احترام را باید در عمل و با اجرای جسورانه به دست آوردن و جنگ کلامی کار بی ارزشی است که فقط حریف را به هدفش (جنگ روانی، رفتار بد و باخت شما) نزدیک می کند.

3- اگر ورزش شما به گونه ای است که با یک تیم سروکار دارید، برای تیم چند کاپیتان انتخاب کرده و آنها را برای مواقع سخت آموزش دهید.

برای تیم چند کاپبتان انتخاب کرده و سعی کنید یکی از آنها در تمام مدت بازی در زمین یا میدان باشند. با کاپیتان ها در مورد مسئولیت ها و انتظاراتتان برای توازن تیم در مواقع بحرانی صحبت کنید و به آنها بیاموزید که چگونه در این شرایط با کنترل اوضاع مانع پیشروی مشکل شوند. کاپیتان ها باید مسئول بهبود ارتباطات بین مربی و بازیکنان باشند و نسبت به بحران ها و مسائل دشوار تیم متعهد بمانند.

مسئله مهم این است که به منظور تمرکز بهینه بر اجرای ورزشکاران، آنها نباید وارد حاشیه شده و به بحث یا تفکر در مورد حواشی بپردازند. به آنها یادآوری کنید که مهم نیست دیگران چه می گویند، تفکر در مورد چیزی که در کنترل شما نیست، کمکی به موفقیت شما یا تیمتان نمی کند و انجام اقدامات تلافی جویانه بر علیه آنها (آن حاشیه ها) کمکی به سربلندی شما پس از بازی نخواهد کرد.

«دکتر افسانه صنعتکاران، نیلوفر آسیاچی و محمدصادق رفعت»

کمیته پژوهش فدراسیون تکواندو



تاريخ  ارسال:شنبه 11 شهريور 1396 - 15:43

تعداد بازديد: 166

کد:45846-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool