يكشنبه 29 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

روشهای مقابله با افکار منفی در ورزشکاران (بخش اول)



شناسه خبر: 37118   شنبه 24 تير 1396 - 09:37

افکار منفی جلوی موفقیت بعضی از ورزشکاران را می گیرد. این ورزشکاران به دلیل وجود افکار منفی در تمرینات مسابقات خودآسیب می بینند. بیشتر اوقات، افکار منفی و غیر منطقی، قبل از شروع مسابقه افکار ورزشکار را احاطه می کنند. در این صورت، وجود اضطراب و عدم اعتماد در طول مسابقه، حتمی است.


منبع و سرچشمه افکار منفی

افکار غیر منطقی اغلب از کمالگرایی به وجود می آید "اگر من کامل نباشم و بهترین عملکرد را نداشته باشم،اطرافیانم (خانواده، مربی، همتیمیها، مردم کشورم و...) را از خودم ناامید می کنم و از دست من ناراحت خواهند شد". بعضی از ورزشکاران به قانون همه یا هیچ فکر می کنند... یا عملکرد انها باید بهترین باشد و یا بازنده محسوب می شوند. در بعضی از شرایط هم ورزشکاران به خودشان القابی مانند بی عرضه، بی دست و پا، خنگ و... نسبت می دهند و خود را با این القاب منفی برچسب می زنند.

چگونه افکار منفی روی عملکرد ورزشکار تاثیر می‌گذارد؟

افکار غیر منطقی و بر چسب‌های منفی که فرد بر خودش می‌زند، باعث می شود که شما بر روی مسائل و نتایج نادرست و اشتباهی تمرکز کنید. در واقع، تمرکز شما بایستی روی "بهترین بودن" باشد، اما اگر تمرکز شما روی "کامل بودن" باشد، باعث می شود که شما از شکست بترسید. ترس از شکست، اجازه نمی‌دهد شما روی لحظه حال متمرکز شوید بنابراین، در حین مسابقه و رقابت، شما دائم به قضاوت خودتان و عملکردتان می پردازید. برای اینکه خودتان را رها کنید تا به بالاترین عملکرد برسید، ضروری است که به مقابله با این افکار منفی بپردازید.

چگونه با افکار منفی مقابله کنیم؟

مارتین ترنر و همکارانش (Martin Turner et al) در سال 2014 بر روی افکار غیر منطقی و روش‌های مقابله با آنها تحقیق کردند. ترنر می گوید که این نوع افکار، اشتباه غیر منطقی هستند. عقایدی هستند که بر روی افکار و ادراک ورزشکاران "آنچه آنها درباره رقابت و مسابقه فکر می‌کنند" تاثیر می گذارد و بر روی احساسات ورزشکاران و نحوه عملکردشان نیز موثر است.

REBT یعنی "درمان رفتاری عقلانی-هیجانی" (Rational-Emotive Behavior Therapy) به ورزشکاران کمک می کند که به شناسایی افکار منفی خود بپردازند؛ این افکار را به چالش بکشند و با انها مقابله کنند. بنابراین ورزشکاران می‌توانند عملکرد آزادتری داشته باشند. ترنر می گوید که ورزشکاران از طریق مبارزه با افکار غیرمنطقی، می‌توانند با این نوع افکار منفی مقابله کنند. محققان می‌گویند اگر ورزشکاران از خودشان سه سوال زیر را بپرسند می توانند با افکار منفی مقابله کنند:

• آیا این درست است؟ ایا این درست است که من همیشه در شرایطی که تحت فشار قرار می گیرم، به هم بریزم؟ آیا زمان‌هایی وجود داشته که من در مسابقات موفق بودم؟

• آیا این منطقی است؟ آیا این منطقی است که اگر من قبلا درموقعیت‌هایی که تحت فشار بودم به هم ریختم، دوباره و هر بار که در چنین شرایطی قرار بگیرم (شراط پرفشار)، دوباره همین اشتباه را تکرار کنم؟

• چه سودی دارد؟ آیا داشتن این اعتقاد (باورهایی که دارید مثل اینکه من باید کامل باشم) شانس موفقیت من را در امروز و یا آینده بیشتر می کند و یا اصولا اینگونه اعتقادات برای من مفید هستند؟

اگر شما با عقاید خودتان مقابله کنید، فضایی را برای افکار و اعتقادات سازنده باز می کنید. افکار سازنده و مثبت، اعتماد به نفس شما را بهتر می کند و تمرکز شما را بر روی کاری که هم اکنون انجام می دهید، بهتر می کند و به شما کمک می کند که در شرایط تحت فشار آرامش خود راحفظ کنید و برای رقابت افکار مثبتی داشته باشید. قبول اینکه شما نمی‌توانید عملکرد کاملی داشته باشید (هیچ کس نمی تواند بدون اشتباه مسابقه دهد) به ورزشکاران کمک می کند که بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

برای مقابله با افکار منفی دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

نکته یک: این موضوع را درک کنید که افکار منفی چه تاثیری بر روی شخص شما می گذارد. به عنوان نتیجه افکار منفی، چه چیزی تجربه می کنید: نگرانی و اضطراب و عدم تمرکز و یا ترس؟ چه موقع شما این حس ها را تجربه کردید؟ شب قبل از مسابقه، دقایق قبل از مسابقه, و یا در طول مسابقه؟

نکته دو: این افکار را یادداشت کنید و با آنها به مبارزه بپردازید " ایا این درست است؟" ،" ایا این منطقی است؟" ،" ایا این مفید است؟"

به مرور زمان می فهمید که افکار منفی قدرت خودشان را کم کم از دست می دهند.

منبع: http://www.peaksports.com/sports_psychology_blog/?p=3701

هاشم خضرایی، دکتر افسانه صنعت کاران و نیلوفر آسیاچی

کمیته پژوهش فدراسیون تکواندو



تاريخ  ارسال:شنبه 24 تير 1396 - 09:37

تعداد بازديد: 382

کد:37118-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool