جمعه 6 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

نگاهی به عملکرد تکواندو در سال 95



شناسه خبر: 25718   شنبه 28 اسفند 1395 - 09:24

فدراسیون تکواندو کشورمان در سال 1395 با وجود موفقییت‌ها بسیاری که در کارنامه یک ساله خود ثبت کرد اما سالی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت. بر همین اساس قصد داریم در گزارشی روند اتفاقاتی که در سال 95 در فدراسیون تكواندو به وقوع پیوسته است را مورد بررسی قرار دهیم:


سال 95 درحالی آغاز شد که کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده نمایندگان کشورمان برای کسب سهمیه المپیک 2016 می بایست در مسابقات کسب سهمیه قاره ای در کشور فیلیپین رو در روی حریفان خود قرار می گرفتند و با کسب مدال «طلا یا نقره»، جواز حضور در بازيهاي المپيك ريو 2016 را کسب می کردند.

اکرم خدابنده نخستین نماینده کشورمان در وزن چهارم المپيكي زنان پس از یک دور استراحت با قبول شکست برابر نماینده کشور میزبان در کمال ناباوری از دور رقابت ها کنار رفت و از رسیدن به سهمیه المپیک ریو بازماند.

دومین نماینده کشورمان کیمیا علیزاده هوگوپوش وزن دوم المپیکی با کسب مدال طلا موفق شد جواز حضور در المپیک ریو 2016 را کسب کرده و به عنوان تنها نماینده کشورمان در گروه زنان برای رقابت در این آوردگاه بزرگ معرفی شود.





بدین ترتیب تیم ملی تکواندوی کشورمان با ترکیب فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی در گروه مردان و کیمیا علیزاده در گروه زنان با 4 تکواندوکار راهی بازیهای المپیک ریودوژانیرو 2016 می شود.




در ادامه این موفقیت ملی پوشان کشورمان توانستند در چهارمين دوره مسابقات پومسه قهرماني آسيا در گروه زنان و مردان با كسب 2 مدال طلا، 5 نقره و 5 برنز، بر سكوي سوم آسيا بايستند. تيم ملي كره‌جنوبي قهرمان شد و فيليپين عنوان نايب قهرماني را بدست آورد.





همچنین آتوسا فرهمند ملی پوش پومسه رو کشورمان نیز با کسب یک مدال طلا و یک نقره عنوان فنی ترین پومسه رو آسیا را به نام خود ثبت نمود.





تيم ملي پاراتكواندوي كشورمان نیز با 3 مدال طلاي سعيد صادقيان پور، محمود جعفرزاده و مهدي پوررهنما، 3 مدال نقره احمد نريماني، سجاد جوانبخت و محسن عبدي و يك مدال برنز اصغر عزيزي در گروه مردان قهرمان آسيا شد و در مجموع زنان و مردان با توجه به اینکه در گروه زنان از کشورمان نماینده ای حضور نداشت نایب قهرمان شدیم.





بیست و دومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا پس از 3 روز پيكار 239 تكواندوكار از 36 كشور در شهر "مانیلا" فيليپين، در حالی به پایان رسید که تيم ملي تكواندوي مردان كشورمان با كسب 3 مدال طلا و 2 نقره و 56 امتياز، توانست با اقتدار و برای چهارمین مرتبه سکوی قهرمانی را به نام ایران رقم زده و تکواندوکاران آسیایی را مقهور قدرت تکواندو ایران نمایند.

اما در گروه زنان هوگوپوشان كشورمان در نهایت موفق به كسب 3 مدال برنز توسط ناهید كياني، مهسا جدي و ملیکاميرحسيني شدند.

در پایان مسابقات و با اعلام كميته فني اين رقابت‌ها سيدنعمت خليفه بعنوان بهترين مربي آسيا انتخاب شد و آرمين هادي پور كه با كسب مدال طلاي وزن 54- كيلوگرم اين دوره از مسابقات نخستين طلاي تاريخ ايران در آسيا را بدست آورد، عنوان فني‌ترين بازيكن آسيا را كسب كرد.





فدراسیون تکواندو کشورمان در اردیبهشت‌ماه بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی جام فجر را با حضور 10 کشور ايران، ارمنستان، برزيل، هند، عراق، ليبي، ‌روسيه، آذربايجان، تركيه و افغانستان در 4 وزن المپيكي 58-، 68-، 80- و 80+ كيلوگرم برگزار کرد که در پایان، تیم ایران با 3 مدال طلا، 2 نقره، 4 برنز و 42 امتیاز عنوان قهرمانی را بدست آورد، تیم افغانستان با یک مدال نقره و دو برنز و 16 امتیاز دوم شد و تیم روسیه با یک مدال طلا و 12 امتیاز بر سکوی سوم ایستاد.





خردادماه 1395 با قهرمانی پاراتکواندوکاران کشورمان در مسابقات قهرمانی آفریقا با کسب 5 مدال طلا، 2 نقره و يك برنز آغاز شد و در ادامه فدراسیون تکواندو میزبان سومین دوره آموزش استعداد یابی و ارائه روش های نوین پیکرسنجی با نظارت مدرس بین‌المللی و نایب رییس مرکز جهانی استعدادیابی بود که در این دوره نمایندگان 13 استان حضور داشتند.

آغازین روزهای مردادماه با تحقق یکی از آرزوهای دیرینه خانواده تکواندو و آرام گرفتن شهید گمنام 18 ساله در خانه تکواندو همراه بود، مهمترین اتفاقی که پس از تلاشی چندین ساله همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) شاهد آن بودیم.





دراواسط این ماه تیم‌ملی کشورمان در بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی جهاني هان‌مادانگ با حضور30 تکواندوکار توانست 26 مدال رنگارنگ (11 طلا، 4 نقره و 11برنز) را از آن خود نماید.





روزهای پایانی این ماه با سی ویکمین دوره بازیهای المپیک 2016 ریو همزمان بود تا فرزان عاشورزاده در وزن 58- كيلوگرم، مهدي خدابخشي در وزن 80- كيلوگرم و سجاد مرداني در وزن 80+ كيلوگرم به همراه دیگر برترین های تکواندو جهان پس از طی یک مسیر جدید و ناشناخته و پشت سرگذاشتن 12 ایستگاه به آخرین مرحله برسند که این امر بی سابقه نتایج عجیب و باور نکردنی را در بخش مردان به همراه داشت.

با وجود اینکه تکواندو ایران جایگاه خود را در نزد جهانیان ثابت نموده بود، در کمال ناباوری دست خالی به کشور بازگشتند اما علی رغم این ناکامی، تکواندو ایران باز هم توانست در المپیک تاریخ ساز شود و تنها تکواندوکار بانوی کشورمان با کسب مدال تاریخی خود، همگان را به تحسین وا داشت تا نشانه دیگری از اقتدار و سربلندی ایران باشد.

کیمیا علیزاده با دست یافتن به مدال برنز المپیک توانست پس از 52 سال نخستین مدال المپیک بانوان ایران را برای کشورمان به ارمغان آورده عنوان اولین بانوی مدال آور المپیکی را با افتخار به نام خود بزند.

همچنین در المپیک ریو 2016 شاهد حضور نماینده‌ای از جامعه داوران ایران بودیم. حافظ مهدوی داور شایسته کشورمان پس از پشت سرگذاشتن آزمون‌های مختلف توانست با قضاوتی شایسته قدرت داوران ایرانی را به رخ جهانیان بکشد که پس از المپیک توسط دکتر "چو" رییس فدراسیو جهانی تکواندو از ایشان تقدیر بعمل آمد.





در مهرماه دومین دوره بین المللی مربیگری تکواندو به میزبانی ایران و مرکز جهانی تکواندو و با حضور 248 مربی در دو گروه مردان وزنان و زیرنظر مدرسین جهانی کوکی وان برگزار گردید وهمچنین شاهد حضور پومسه روهای کشورمان در دهمین دوره مسابقات پومسه قهرمانی جهان و کسب 2 مدال طلا، 3 نقره و 9 برنز بودیم.

اما افتخارات تکواندو کشورمان در آبان‌ماه و با حضور نوجوانان هوگوپوش در یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به اوج خود رسید چراکه در این رقابت ها که با حضور 800 تکواندوکار از 110 کشور در کانادا برگزار شد، شیر دختران کشورمان توانستند 2 مدال طلا (مبينا نژاد كته‌سري و زهرا پور اسماعیل)، دو برنز (مبینا بابالو و پریسا جوادی) و 55 امتياز قهرمانی جهان را به نام ایران ثبت نمایند.

از میان 110 مربی که در این رویداد حضور داشتند فاطمه صفرپور توانست لقب بهترین مربی جهان را از آن خود نماید.

مبینا نژاد تكواندوكار وزن 42- كيلوگرم کشورمان، با 5 پيروزي متوالي به مدال طلاي قهرمانی نوجوانان جهان دست يافت. او در طول مبارزات خود حسرت گرفتن یک امتیاز را بر دل رقیبانش گذاشت و عنوان ماشین شکست ناپذیر را از سوی فدراسیون جهانی کسب نمود. در بخش پسران نیز با وجود کارشکنی کشور میزبان و عدم حضور سرمربی، مدیر فنی و پزشک تیم در کنار تیم، پسران با غیرت ایران توانستند در پايان با یک مدال طلا (امیرمحمد بخشی)، یک نقره (ابراهیم صفری)، يك برنز(علی باصری) و 47 امتياز به عنوان چهارمی جهان دست پیدا کنند.





بیستمین دوره مسابقات جام جهانی 2016 با حضور 7 تیم ایران، روسیه، کره‌جنوبی، ترکیه، آذربایجان، بلژیک و آمریکابه میزبانی "باکو" آذربایجان برگزار شد. این رقابت ها در سال های اخیر با تغییر قوانین فدراسیون جهانی تکواندو شکلی متفاوت و البته عجیب به خود گرفته است تا آنجا که هر تیم در ترکیب تیم خود می تواند از دو ورزشکار با دو ملیت متفاوت بهره ببرد. تیم ملی تکواندو کشورمان در این رقابت‌ها با سه تیم قدرتمند کره جنوبی، روسیه و ترکیه هم‌گروه شد و در نهایت پس از پیروزی مقابل روسیه، در دو دیدار دیگر خود نتیجه را واگذار کرد و از گردونه رقابت‌ها خارج شد.





اما مسابقات جایزه بزرگ امسال به دلیل برگزاری المپیک ریو تنها در بخش فینال و با حضور 16 تکواندوکار برتر از 64 کشور برگزار شد و سجاد مردانی تکواندوکار سنگین وزن کشورمان توانست مقابل حریفان نامدار خود از جمله نایب قهرمان المپیک ریو خوش درخشیده و برای دومین بار به مدال طلا 87+ کیلوگرم دست پیدا کند.

همچنین یوسف کرمی کاپیتان اسبق تیم ملی تکواندو ایران از سوی فدراسیون جهانی تکواندو به عنوان تنها نماینده مردان قاره آسیا به عضویت کمیته ورزشکاران wtf منصوب شد.





درآذرماه دومین یادواره 500 شهید تکواندوکار و تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم تکواندو در خانه تکواندو فدراسیون و با شکوه خاصی برگزار شد. در دی ماه با درخواست فدراسیون تکواندو هنگ کنگ، هوگوپوشان این کشور به منظور برپایی اردویی مشترک با تکواندوکاران کشورمان به ایران سفر کردند که قطعا موفقیت های دختران سرزمین‌مان در این موضوع بی تاثیر نبوده است.





در روزهای نخست بهمن ماه شاهد برگزاری دومین دوره مسابقات قهرمانی کشورویژه حافظان و قاریان تکواندوکار با حضور 123 پومسه رو كه 79 نفر از آنها حافظ قرآن و 44 نفر قاري قرآن بودند در دو بخش پسران و دختران بودیم.





بدون شک موفقیت ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی مدیون برگزاری لیگ های منظم در رده های مختلف سنی است. حضور 4275 تکواندوکار در قالب 235 تیم در دو گروه دختران و پسران در 25 رده سنی برگ زرین دیگری از افتخارات سال 1395 است که در کارنامه فدراسیون تکواندو کشورمان به چشم می‌خورد.





در ماه‌های پایانی سال 1395 شاهد برگزاری دوره های بین‌المللی از سوی فدراسیون جهانی در مرکز جهانی تکواندو کشورمان بودیم. آزمون جهشی کوکی وان، برگزاری دوره بین المللی داوری کیوروگی و پومسه دراسفندماه از افتخارات کشورمان بود و توانست سالی پربار را در بخش برگزاری دوره های بین المللی برای فدراسیون تکواندو کشورمان رقم بزند.






تاريخ  ارسال:شنبه 28 اسفند 1395 - 09:24

کد:25718-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


روز شمار وقایع مهم تکواندو


رويداد پيش رو


گفت و گو


یادداشت


گزارش




صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool